I Corona-krisen står forskerne og eksperterne over for en helt særlig kommunikationssituation

I en artikel i Science Report udtaler Selskabets præsident Mogens Høgh Jensen sig om den kommunikationsmæssige situation landets forskere og eksperter står overfor. Han slår sammen med læge og ph.d. Ida Donkin på tromme for, at man bør være varsom, når man udtaler sig.

For nylig vakte det opsigt på blandt andet Twitter, da to sundhedsfaglige eksperter – én på DR1 og en anden på TV 2 – på samme aften kom med to forskellige vurderinger af, i hvilket omfang danskerne bør opholde sig udendørs.

– To overlæger. To kanaler. Først er (det, red.) bedst at være udendørs for der smitter det ikke. Så er det bedst at være hjemme så vi ikke smitter hinanden. […] Det er for spredt kommunikation. Sig det samme, lyder opfordringen fra Michael Dyrby, chefredaktør på B.T., mandag morgen på Twitter.

Det illustrerer meget godt, at forskere kan være med til at skabe forvirring i befolkningen i ønsket om at ville informere så godt som muligt om coronavirussen.

Selskabets præsident Mogens Høgh Jensen giver derfor i artiklen sit bud på, hvordan forskerne skal agere kommunikationsmæssigt:

– Det er altid godt, når forskere deler ud af deres viden og deltager i debatter, så længe det er inden for felter, der er deres kerneforskning. Timing er som bekendt alting, og i øjeblikket er situationen omkring coronavirussen helt usædvanlig, siger professor Mogens Høgh Jensen og tilføjer;

– Rent kommunikationsmæssigt er det vigtigste her i begyndelsen af krisen, at det primært er myndighederne, der angiver, hvordan befolkningen bør agere. På den måde bliver folk ikke forvirrede.

Derfor bør forskere overveje, hvorvidt det er en god idé af deltage, for eksempel i en nyhedsudsendelse eller artikel;

– I hvert fald hvis man taler om direkte adfærd i relation til sygdommen. Og hvis man deltager, så overveje hvordan man kommunikerer, hvad man er helt sikker på, og hvad man er mere i tvivl om, lyder opfordringen fra Mogens Høgh Jensen.

Samme holdning har læge og ph.d. Ida Donkin, der for tiden arbejder fuldtid med at kommunikere sundhedsfaglig viden, blandt andet som en del af foreningen Læger Formidler og som fast klummeskribent på Berlingske.

De råd, hun normalt ville give om forskningskommunikation, er sat ud af spil, fordi vi står i en helt igennem usædvanlig situation, pointerer hun som det første:

– Det her er jo en helt ny situation. Som læger og forskere har vi ikke stået i sådan en situation før, som er sprunget ud af ingenting og samtidig har skabt et kæmpe behov for information, siger hun og uddyber;

– Normalt vil jeg ikke sige, at vi (forskere og eksperter, red.) skal tale med én stemme. Og jeg synes, at det generelt er enormt vigtigt med faglige stemmer i mediebilledet og på de sociale kanaler. Men lige nu skal vi være ekstra påpasselige med, ikke at bidrage til mere forvirring i befolkningen. Derfor vi skal vi mere end nogensinde finde en balance mellem, hvornår vi bidrager med viden, og hvornår vi modsiger hinanden og efterlader folk med forvirring og kontroversielle budskaber.

Læs hele artiklen fra Science Report af Julie Lindhardt Høimark her.
Foto på forside: Lars Svankjær/ Videnskabernes Selskab